jaunumi par mums kalendārs komponisti interpreti
muzikoloģija institūcijas katalogi projekti saites







Atlasīt
 
Piektdiena, 2017. gada 19. maijs
Pirmreizība orķestra sezonas finālam

Inese Lūsiņa, KDi 

"Spēlēt visu laiku vienu un to pašu ir ceļš uz nekurieni," gatavojoties orķestra Sinfonietta Rīga vienpadsmitās sezonas noslēgumam, saka tā izveidotājs un mākslinieciskais vadītājs Normunds Šnē.

Sezonas vainagojums koncertā Lielajā ģildē šo piektdien, 19. maijā, – iemirdzēsies Jozefa Haidna Londonas perioda pirmā simfonija, viens no trim Brno mūzikas akadēmijā studējošajiem latviešu kontrabasistiem Matīss Eisaks būs solists Džovanni Botezīni spoži virtuozā Grande Allegro di Concerto à la Mendelssohn atskaņojumā, bet kamerorķestra laikmetīgā domāšana apliecināsies XX gadsimta amerikāņu minimālistu Stīva Reiha un Džona Adamsa skaņdarbos.

Lai gan komponistu vārdi ir labi zināmi un bieži redzēti Sinfonietta Rīga programmās, visi koncerta skaņdarbi viņu izpildījumā skanēs pirmoreiz. Ne tikai Stīva Reiha Eight Lines (1979) un Džona Adamsa Fearful Symmetries. Pat orķestra īpaši iemīļotais Vīnes klasiķis Haidns pārstāvēts ar Simfoniju (Nr. 93), kas būs jaunatklājums arī pašiem mūziķiem. "Tie ir brīnišķīgi skaņdarbi, katrs paņemti no sava plauktiņa, bet es ceru, ka labi sadzīvos kopā uz skatuves. Nav jēgas taisīt sezonas retrospekciju "lielākie sezonas hiti". Šī ir pilnīgi jauna programma. Būs arī neliels pārsteigums, bet to uzzinās tikai tie, kuri ieradīsies uz koncertu," šķelmīgi intriģē Normunds Šnē. Vienmēr meklēt un piedāvāt kaut ko jaunu viņš uzskata par savu galveno uzdevumu. "Pēdējā laikā diriģēju mazliet mazāk koncertu nekā agrāk un mēģinu darīt tā, lai man pašam no tā katru reizi būtu simtprocentīgs kaifs," diriģents atzīst. Orķestra sezonas noslēguma programma veidota tā, lai tā uzrunātu ar saulaini dzīvespriecīgu pavasara auru.

"Mums ir ne tikai Gunārs Upatnieks, kurš šobrīd ir Berlīnes filharmoniķu mūziķis. Viņam ir daudz sekotāju," uzsver Normunds Šnē, iepazīstinot ar Matīsu Eisaku (1993), kuru vienaudži atceras kā rokgrupas Hailstone ģitāristu. Viņš Čehijā studē tā paša profesora A. Miloslava Jelineka klasē, kur savulaik studēja G. Upatnieks. Jaunais mūziķis nāk no Skrundas, ir absolvējis E. Melngaiļa Liepājas Mūzikas vidusskolu, bet uz Brno "lēcis" no mācībām Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. No 2012. līdz 2015. gadam viņš bija Liepājas Simfoniskā orķestra mūziķis, bet kā viesmākslinieks iekļāvies arī Sinfonietta Rīga un citos Latvijas orķestros.

"Sākumā mūzikas skolā mācījos klasisko ģitāru, taču, kad stājos Liepājas Mūzikas vidusskolā, man pateica: piedodiet, klasiskās ģitāras klasi mēs slēdzam ekonomisku iemeslu dēļ. Ieteica iet uz kontrabasu, jo tur nebija nepieciešamas priekšzināšanas. Tā bija mokoša izvēle. Pat nebiju kontrabasu vēl redzējis," atzīstas Matīss. Tas bija tikai pirms astoņiem gadiem, bet nu viņš jau ir vairāku starptautisku konkursu uzvarētājs – izcīnījis 1. vietu Stokholmas Starptautiskajā izpildītāju konkursā (2014), Starptautiskajā Kontrabasu simpozijā Vroclavā (2016) un Františeka Simandla Kontrabasu konkursā Blatnā Čehijā (2016). Viņa mērķis ir spēlēt lielā orķestrī, kur kontrabasu grupas skanējumam ir masa un sulīgs spēks.
resursi www

 

KNMC

 

 

 

 

      

 

 

  

 

Mūs atbalsta:

Latvijas Kultūras ministrijas LOGO